A járművek világítása egyre összetettebbé válik. Már régóta nem egyedül a generátor felelős a fény előállításáért. Egyre több más gépcsoport is részt vesz a feladatban: ezek az autóvillamossági rendszeren keresztül kommunikálnak egymással. Ezekben a rendszerekben egyre nagyobb az elektronika szerepe, ezért a műhelyekkel szemben támasztott igények is nőnek.
Legfontosabb világítástechnikai fogalmak
Fényáram ®
Mértékegység: lumen [lm] A fényforrás által kisugárzott összes fényteljesítményt jelöli.
Fényerősség I
Mértékegység: kandela [cd]
A fényáram azon része, mely meghatározott irányba sugárzódik
Megvilágítás E
Mértékegység: lux [Ix]
A fellépő fényáram, valamint a megvilágított felület aránya.
A megvilágítás akkor 1 Ix, ha 1 lm fényáram egyenletesen ér 1 m2 felületet.
Fényhasznosítás rj
Mértékegység: lumen / watt [lm/W]
A fényhasznosítás azt adja meg. hogy a felvett villamos teljesítmény milyen hatásfokkal alakul fénnyé.
Színhőmérséklet K
Mértékegység: Kelvin-fok [K]
A színhőmérséklet mértékegysége a Kelvin-fok. Minél magasabb az adott fényforrás hőmérséklete, a színspektrumában annál nagyobb a kék, és annál kisebb a vörös aránya. A melegfehér fényt adó izzó színhőmérséklete kb. 2700 K. A gázkisüléses fényforrás (D2S) 4250 K-s értéke ezzel ellentétben hidegfehér fénynek számít, melynek színe azonban közelebb áll a napfényéhez (kb. 5600 K).
Fénysűrűség L
Mértékegység: kandela / négyzetméter [cd/m2]
A fénysűrúség az a fénybennyiség, ami a szemet egy világító vagy megvilágított felületről éri.
Fényforrások
A fényforrás egy olyan eszköz mely villamos energiából fényt állít elő. Elterjedt fényforrások a vákuum izzók, a halogén izzók, a különféle ívkisüléses fényforrások, és a LED-ek.
A halogén fényforrások 8%-os hatásfoka mellett a gázkisüléses fényforrások a felvett teljesítmény 28%-át alakítják látható fénnyé. Ezek esetében sokkal jobb a fényhasznosítás. Nemrég a LED-ek még újdonságnak számítottak, ma pedig már láthatunk teljesen LED-es fényszórót az utakon.
Halogén izzó típusok
Kis mennyiségű halogén elem, pl. jód hozzáadásával a lámpabura feketedése csökkenthető.
Az ún. „halogén körfolyamatnak” köszönhetően a halogén izzók azonos élettartam mellett magasabb hőmérsékleten üzemeltethetők. így nagyobb a hatásfokuk
A halogén körfolyamat
Ha a volfram szálon áram folyik, az izzani kezd. Üzem közben a volfram szál hőmérséklete csaknem a volfrám olvadáspontjáig (kb. 3400 °C) emelkedik, miközben a szálból fém párolog el.
Az elpárolgott volfrám a forró burafal közvetlen közelében a halogén (jód vagy bróm) töltőgázzal reakcióba lépve fényáteresztő gázt (volfrám-halogenid) hoz létre. Ha e gáz ismét az izzószál közelébe kerül, akkor annak magas hőmérséklete miatt felbomlik, és egyenletes volfrámréteget képez.
Ez azzal a további előnnyel is jár, hogy a töltőnyomás nagyobb lehet, ez pedig gátolja a volfrám elpárolgását.
A burán belüli ház összetétele is döntő hatással van a fényhasznosításra. Kis mennyiségű nemesgáz, pl. xenon bevitelével az izzószálról történő hőelvezetés csökkenthető.
A körfolyamat fenntarthatósága érdekében a lámpabura külső hőmérsékletének 300 °C-nak kell lennie. Ehhez a kvarcüveg anyagú burának szorosan kell körülvennie az izzószálat.
Két különböző halogén izzó-típus létezik.
A H1. H3. H4, H7, H9, HB3 izzók csak egyetlen izzószálat tartalmaznak. Ezeket tompított világításra, ill. távfényszórókban alkalmazzák, külön-külön.
A HA és a H15 izzó két izzószálat tartalmaz: egyet a tompított, egyet pedig a távolsági fényszóró számára (a Hl5 esetében pl. nappali menetjelző és ködfényszóró).
A tompított fényszóró izzószálát fedősapkával látják el. Ennek feladata, hogy a fény vakító részét elfedje, és létrehozza a világos-sötét határvonalat.
A H1 +30/50/90 a HA+30/50/90 a hagyományos H1. ill. HA izzók továbbfejlesztett verziói, védőgáztöltéssel.
Előnyök/különbségek a standard izzókoz képest
- Vékonyabb izzószál
- Magasabb hőmérsékleten is üzemeltethető
- Nagyobb fénysűrűség, akár 30/50/90 %-kal több fény az autó előtt 50 - 100 méterrel; az út akár 20 méterrel hosszabb szakaszát is képes megvilágítani
- Jobb menetbiztonság éjszaka és rossz időben
A H7 izzók fénysúrűsége nagyobb, teljesítményfelvétele kisebb, fényminősége pedig jobb, mint a Hl izzóké. Az ilyen típusú izzók is kaphatók H7+30/50/90 kivitelben.
Bizonyos ideje kaphatóak kék fényű halogén izzók is.
Ezek az izzók a hagyományos halogén izzóktól eltérően hideg fehér fényt (A000 K-ig) bocsátanak ki. így közelebb állnak a napfényhez. A szem számára e fény világosabb és kontrasztosabb látást biztosít, így alkalmazásával hosszabb ideig lehetséges a vezetés kifáradás nélkül. Mindez azonban szubjektív benyomás. Aki a fényteljesítmény terén a maximumra törekszik. az a + 30/50/90-es izzókkal elégedettebb lehet.
LED izzók
A fénykibocsátó diódáknak sok típusa és felépítése lehet. Alkalmazási területüktől függően a diódák felépítése, teljesítménye és élettartama is eltér. A legfontosabb LED-ek közé az alábbiak tartoznak
Diszkrét fénykibocsátó diódák
A legkorábban megjelent LED-típus az elsősorban visszajelzési célokra alkalmazott diszkrét LED. Több diódából álló csoportjait használják LED-es pontkijelzőkben, fénycsövekben és világító modulokban is. Az ilyen diódák 3, 5 és 10 mm-es méretben kaphatók. A katód, azaz a diszkrét LED negatív pólusa onnan ismerhető fel. hogy rövidebb az anódnál (a pozitív pólusnál), és egy lelapított jelölés van rajta. A fény kilépési szögét a tokozás lencsealakja határozza meg.
SuperFlux
Az egyszerű LED-nél nagyobb teljesítményű SuperFlux LED-ek legfeljebb négy lapkát (félvezető-kristályt) tartalmaznak. A gyakran használt típusok közé tartozik a „Piranha" és a „Spider”. Ezt a típust nagy sugárzási szög jellemzi, és elsősorban a felületvilágítás területén alkalmazzák, mert a fényt síkban sugározza ki. A jó hőelvezetést négy, különállóan vezérelhető kontaktus biztosítja. A High Flux felépítése hosszú élettartamot tesz lehetővé. Az ilyen világítóeszköz jó hatásfokú és univerzálisan alkalmazható.
SMD
Az SMD az angol „Surface Mounted Device” (felületre szerelt eszköz) rövidítése, és arra utal, hogy ezt a diódát a felületre történő telepítéseknél alkalmazzák. Az SMD LED-ek legtöbbször háromnégy lapkából állnak, és forrasztott kontaktusaik a megfelelő áramköri lappal vagy csatlakozófelülettel érintkeznek. Az ilyen diódák az áramsűrűségre viszonylag érzéketlenek, ezért intenzív világítás valósítható meg velük. Az SMD-LED-ek kialakítása sokféle lehet. A méret, a tokozás alakja, valamint a fényáram erőssége különbözőre választható. Az SMD-diódákat csoportosan. LED-es fénycsövekben, vagy modulokban alkalmazzák. Az autóiparban elsősorban az irányjelzőkben, a féklámpákban és a nappali menetjelzőkben találhatók meg.
Nagy teljesítményű LED
A nagy teljesítményű (angolul High Power) LED-ek nagy, 1000 mA erősségű áramokkal üzemeltethetők optimálisan. E diódákat legtöbbször fémmagos áramköri lapokra szerelik fel. Szokatlan alakjuk magas követelményeket támaszt a keletkező hő kezelésével szemben.
COB
A beépített lapkás (Chip On Board. COB) LED-ek a fénykibocsátó diódák legfejlettebb képviselői. E diódákat azért hívják így. mert közvetlenül a lapkára felszerelve helyezkednek el. Ez az ún. „kötegeléssel" valósítható meg: ennek során a lapkák teljesen automatikusan rögzítődnek az aranyozott áramköri lapra. Az ellentétes pólussal a kontaktus arany- vagy alumíniumhuzalon keresztül valósul meg. A COB-LED-eknél nincs szükség fényvisszaverő felületre és lencseoptikára, ezért a fénysugárzási szög itt nagyon széles. A COB-technológia legjelentősebb előnyei a nagy fényerő, a homogén megvilágítás, valamint a széleskörű alkalmazási terület.
Vákumizzók
Az izzók (vákuumizzók) a hősugárzókhoz tartoznak, mivel a villamos energia hatására egy volfrám anyagú izzószál izzani kezd, ez bocsájtja ki a fényt.
Ahogy említettük, a standard izzók fényteljesítménye csekély. Az elpárolgott volfrámrészecskék hatására ezen kívül a lámpabura jelentős mértékben el is feketedik, emiatt pedig az ilyen típusú izzóknál minden fénytechnikai érték romlik, és az élettartam viszonylag alacsony lesz.
Gázkisüléses fényforrások
A gázkisüléses fényforrások villamos ív segítségével hoznak létre fényt.
A xenon impulzus gyújtó akár 23 KV feszültséget kapcsol a fényforrásra, melynek hatására a fényforrásban lévő elektródák között villamos ív keletkeik. A xenon nemesgáztöltet, valamint fémek és fém-halogenidek keveréke ionizálódik, és a villamos ív gerjesztő hatására világítani kezd.
A váltóáram (kb. A00 Hz) ellenőrzött bevezetése során a magas hőmérsékletek miatt a folyékony és szilárd anyagok elpárolognak. A lámpa teljes fényességét csak néhány másodperc elteltével éri el, ha már az összes alkotórész ionizálódott.
Annak érdekében, hogy a kontrolálatlanul növekvő áramerősség hatására a fényforrás ne mehessen tönkre, az áramerősséget előkapcsoló eszközzel korlátozni kell. A teljes fényteljesítmény elérése után a fizikai folyamat fenntartásához a gyújtófeszültség helyett már csak a 85 V-os üzemi feszültségre van szükség.
E fényforrásoknál a fényáram, a fényhasznosítás. a fénysűrűség és az élettartam egyaránt jelentősen jobb, mint a halogén-izzóknál.
A gázkisüléses fényforrásokat fejlettségi szintjük szerint csoportosítják.
A csoportok: Dl. D2, D3 és D4. A ,D“ az angol „Discharge", azaz „kisülés" szó rövidítése. Az egyes generációk részben jelentős különbségeket mutatnak. A Dl-fényforrások - az ős-xenon fényforrások - például beépített impulzusgyújtóval rendelkeznek. A D2- fényforrások ezzel ellentétben csak magából a foglalatozott világítótestből állnak, és az autóipari gázkisüléses lámpák minden más fejlettségi szintjétől eltérően nem rendelkeznek külső üveg védőburával a kisülőcső körül. Minden más fejlettségi szint rendelkezik UV-védőburával, és ezért felépítéséből adódóan jelentősen stabilabb.
A régi Dl-fényforrásokat gyakran cserélik le modern, beépített impulzusgyújtós D1-S/R- fényforrásokra. A környezetkímélés érdekében a Dl - és D2- fényforrások továbbfejlesztései, ill. a D3- és D4- fényforrások ma már nem tartalmaznak higanyt. A különböző villamos paraméterek miatt (42 V-os üzemi feszültség a 85 V-os helyett, azonos teljesítmény mellett) a D3-, ill. a DA-fényforrások nem üzemeltethetők a Dl - és D2-fényforrások vezérlőegységeivel.
Inteligens világítórendszerek
Az egyik legkorábbi, a világításhoz kapcsolódó támogató rendszer a 2003-ban bevezetett dinamikus kanyarfény volt. E rendszernél a világítómodulok a kormányszögnek megfelelően elfordulnak. Emiatt a kanyarokban a belátható terület csaknem megkétszereződik.
A dinamikus kanyarfény továbbfejlesztése a fejlett első világítási rendszer (Advanced Frontlighting System, AFS). Itt a kormányszögön kívül a rendszer a jármű sebességét is figyelembe veszi az út megvilágításánál. E belső járműadatok alapján a VarioX®- modul hengerének köszönhetően különböző fényeloszlások valósíthatók meg, pl. városi, országúti közlekedésnél, rossz időben, illetve autópályán.
Ennél is fejlettebb megoldás az adaptív világos-sötét határ (aHDG) funkciója. Ennél a fényeloszlást a rendszer a jármű környezetére vonatkozó külső adatok alapján hozza létre. Kamera észleli a szembe jövő, illetve az azonos irányba haladó járműveket, és ennek alapján a VarioX®-modul hengerét egy léptetőmotor néhány ezredmásodperc alatt a szükséges állásba fordítja. így a fénykúp mindig közvetlenül a szembejövő járművek előtt, ill. az azonos irányba haladó járművek mögött végződik.
Vakításmentes távfényszóró esetén a vezető mindig bekapcsolva hagyhatja a távfényszóróját. Ha a kamera azt észleli, hogy más jármű is van az úton, akkor a rendszer elfordításával megkíméli azt a vakító hatástól.
A LED-ek a jövőben mindennek a fordítottját kínálhatják majd lehetőségként. Ezek ugyanis egyesével is működtethetők, ezért a különféle objektumok, pl. az út szélén játszó gyerekek célzottan is megvilágíthatok. Ennek köszönhetően a vezető figyelme időben felhívható a veszélyforrásokra, így ő időben reagálhat azokra.